En biltur gjennom Slovenia

Adventurous Kate inneholder tilknyttede lenker. Hvis du kjøper gjennom disse koblingene, vil jeg tjene en provisjon uten ekstra kostnad for deg. Takk!

Del på Twitter
Del på Facebook
Del på Pinterest
Del på e -post

Etter å ha tilbrakt noen dager i Ljubljana for den fantastiske Ana Desetnica -festivalen, var det på tide å treffe veien! Jeg visste at jeg ønsket å se mer av landet, så jeg planla å tilbringe fire dager på å trene gjennom Slovenia med min venn Peter, bloggforfatteren bak Travel Unmasked.

Hvis du nå har vært på biltur før, vet du at de kan teste vennskap. Peter og jeg hadde aldri reist sammen utover noen dager i Skottland for halvannet år siden, men å reise som to personer har en annen dynamikk enn en stor gruppe.

Heldigvis kom vi sammen fabelaktig! Vi dukket opp Kanye West og rappet “gjennom ledningen” sammen mens vi kjørte nedover de slovenske motorveiene.

Slovenia for en biltur

Slovenia er et fantastisk land for en biltur. Landet er lite, veiene er gode, og de fleste av de populære attraksjonene er gruppert i den vestlige halvdelen av landet, noe som gjør mange destinasjoner innen en 90-minutters kjøretur.

Bortsett fra den intense skredderen, som jeg syntes var noe av det verste jeg noensinne har sett (jeg ble til og med baklistet mens jeg kjørte 90 mph!), Jeg er en stor fan av å utforske Slovenia med bil.

Jeg gjorde denne bilturen i fire dager, men den var ikke på langt nær nok. For å få mest mulig ut av turen, anbefaler jeg å gjøre denne reiseruten i tillegg til noen dager i Ljubljana og en dag eller to som besøker kysten eller andre destinasjoner.

Dag én: Idrija

Etter å ha valgt leiebilen vår på Ljubljanas sentrale busstasjon, tok vi en svingete vei gjennom fjellene til den lille byen Idrija.

Idrija er ikke et av de mer populære stedene i Slovenia, men jeg ønsket å besøke Mercury Mine, som fikk verdensarvbetegnelse i 2012. Interessant nok er denne verdensarvstedet delt med Spania! Den andre halvparten av nettstedet er en Mercury -gruve i byen Almadén.

Gruven, som ble utviklet på 1400 -tallet, var fullt praktisk så sent som i 1986.

Du kan fremdeles se oksidert kvikksølv i veggene.

Gruvearbeiderne hadde sitt eget underjordiske kapell.

Det kule med Merkur er at det er tyngre enn bly! Det er kult å se en blyball sprett rundt i en krukke med flytende kvikksølv som om det er en ping pongball i en ølfylt solokopp.

Etter den mørke og kalde gruven var det tid for lunsj i solen.

“Hva er din lokale spesialitet?” Jeg spurte servitøren.

“Žlikrofi,” svarte han øyeblikkelig. Det var avgjort – jeg måtte prøve det. Jeg fikk en tallerken med tortellini-lignende pasta fylt med potetmos og “animalsk fett” (svinekjøtt i dette tilfellet) og toppet med en trøffel og kremsaus. Så bra, men definitivt ikke den sunneste tingen!

Mens jeg hadde en kaffe etter lunsj, løp Peter og jeg inn i Urban, kuratoren for det nærliggende Mestni-museet. Han tilbød vennlig å handle oss rundt til enhver attraksjon i byen; Jeg spurte ham om han i stedet kunne ta oss med til det høyeste punktet i byen slik at vi kunne ta bilder. Han forpliktet og tok oss med til en kirke på toppen av et fjell.

I den sære enden tilfeldigvis er Idrija også hjem til det største trehjulet i Europa. Det pleide å drive hele byen.

Det er Peter for skala!

Idrija er også kjent over hele verden for blonder, som er utstilt i hele byen.

Det er interessant å se hvordan Idrijas lacemaking -stil utviklet seg over tid med politiske og geografiske endringer. Krigen før første verdenskrig, Idrijas blonderklienter var stort sett østerrikere, som foretrakk store, landstil blonder.

Krigen etter første verdenskrig, deres primære klienter ble italienere, som krevde fine, intrikate, detaljerte blonder.

Urban tok oss med tilbake til Mestni -museet, som har noen fantastiske blonder, mange kvikksølv og mineraler, og et rørende minnesmerke for de som mistet livet i Idrija Mercury Mines.

Neste opp var middag på Hotel Kendov Dvorc, en pen oase opp i fjellet rett utenfor Idrija.

Jeg elsket dette stedet. Det var fancy nok til å være vertskap for et lite bryllup, men likevel lite og vennlig med en fantastisk stab. Og maten? Suveren. Den beste maten jeg hadde i hele Slovenia.

Best av alt: en hovedrett med vilt og kantareller som absolutt berget min verden. Og ja, de er flere Žlikrofi under!

Det jeg ikke har bilder av er at vi nesten må bryte inn på hotellet vårt ved midnatt. Det viser seg at de stengte klokka 23.00 og glemte å fortelle oss det. Etter å ha prøvd å komme inn og innse at den eneste måten å kontakte dem på var å ringe (vi hadde ingen SIM -kort og WiFi ikke fungerte utenfor), hadde vi sannsynligvis måttet gå til en bensinstasjon og be dem om å bruke sine Telefon hvis vi ikke hadde oppdaget en bakdør.

Det er for ille, for hotellet var fint ellers. Bare vet at de stenger tidlig.

Dag en essensiell informasjon: Å besøke Mercury Mine (Anthony’s Shaft) koster 9 EUR ($ 12 USD) for voksne. Det inkluderer en omvisning i gruven og en kortfilm.