Nepal, Annapurna Circuit – Vandret høyt i Himalaya

Da vi gikk av bussen i Besi Sahar, startpunktet for Annapurna -kretsen, var vi helt uvitende om det som lå foran oss. Jada, vi hadde gjort rikelig med forskning og planlegging, men til slutt kan du ikke være forberedt på en så episk reise. Vi sjekket inn på et flott lite hotell, planla ruten vår neste dag og sovnet.

Da vi våknet neste morgen klokka 06:30 og offisielt begynte på turen, var himmelen disig, termometeret leste 15 grader Celsius, sommerfugler danset i vår perifere og det sub-tropiske klimaet opprettholdt alle slags jungelflora og fauna rundt oss. Dette var alt for å endre seg drastisk da vi fikk høyde i løpet av de neste 13 dagene. Vi skrudd sammen turpolene våre, festet på de små ryggsekkene våre, bandt skoene våre og satte kursen ut i det fantastiske ukjente.

Sjekk ut kartet for å finne ut av trekkplanene våre. Besi Sahar, Annapurna Circuit, Nepal
Starter Annapurna Circuit Trek på Besi Sahar, Nepal

Selv om vi stort sett fulgte en “vei” de første tre dagene, var det mye mer som en skittsti med den rare jeep på den og skilte faktisk med noen fantastiske utsikt. Mange mennesker hopper over de første par dagene av turen og tar et jeep -ideal opp til landsbyen Bhulbule, men vi var glade for at vi ikke gjorde det. Den langsomme, slyngende stien fulgte elven i bunnen av dalen og forhåndsskygget appellen til det som lå foran.

Noen ganger ville vi se på de enorme 8000 meter pluss toppene i Himalaya som stikker ut over jungelkledde bakketoppene. Det tok ikke lang tid for oss å innse at dette kom til å havne på listen over alle tidens beste reiseopplevelser. De lavtliggende dalene var som en Shangri-La av fjelllandskapet. Tåken gjorde det vanskelig å se de fjerne Himalayaene, men hvor som helst vi så ut, var det fascinerende fossefall som kaskader av klipper hundrevis av meter over oss. Små fjelllandsbyer, avskåret fra omverdenen til nyere veibygging, klamret seg fast til åsene som Hornets reir.

Vi transverserte noen veldig vaklevoren broer som spenner over 50 meter høyt over den susende elven nedenfor; En kraftig gush som kuttet seg gjennom landskapet som danner vannige kapillærer gjennom en ellers ugjennomtrengelig festning av steinete klipper og tett jungelovervekst. På et tidspunkt kom vi over en høyde for å se en massiv bambusbambus sving ved foten av et enormt fossefall. Vi stoppet for en matbit og noen få svinger før vi fortsatte til vår første landsby Ngadi. Ngadi var et rolig sted, grønt og frodig med et flott varmt klima året rundt. Vårt første rom var like grunnleggende som de kommer, men etter å ha vandret i 6 timer var vi glade for å bare sparke tilbake og glede oss over en Dal Bhat (typisk nepali alt-du-kan-spis linsfat).

En av de mange vaklende broene på vei til Bhulbule Village, Annapurna Circuit, Nepal
Lokale mennesker langs Annapurna Circuit Trek, Nepal
Å ta en pause fra trekking på en enorm bambus sving med kaskaderende fossefall i bakgrunnen. Annapurna Circuit, Nepal
De første dagene omsluttet en tykk tåke dalen, men ingen mengder fuktighet i luften kunne ta bort fra den spektakulære naturen. Kroppene våre viste noen tegn på sjokk og tretthet, og straffet oss med ømme ben og mindre blemmer på føttene. Men føttene våre bar oss frem. Vi gikk gjennom så mange forskjellige terreng: skittveier, jungel, elver, steiner, broer og grusveier. Etter hvert kom vi inn i noen av de mest pittoreske landsbyene vi har sett, hver og en pannet av et kjeve som droppet amfiteater med risterrasser som strakte seg i kilometer i alle retninger. Bønder høstet kornet sitt, stoppet det vanskelige arbeidet bare for å tilby oss et lykkelig smil og en vennlig “namaste” som vi gikk forbi (fredelig nepali hilsen).

Lokal mann som høster ris. Annapurna Circuit, Nepal
Den tredje dagen var bursdagen min, og den fantastiske Gud Surya (hinduist solgud) ønsket meg en gledelig med klar blå himmel og utsikt over de fjerne snødekte toppene. Det var også en veldig tøff dag, vår første virkelig harde dag i turen. Vi klatret 600 meter oppover som gikk forbi noen av de mest utmerkede fossefallene vi noensinne har sett. Vi forlot endelig den kjørbare veien og alle jeeper vi måtte ha sett de første 2 dagene ble erstattet av esler, som sauntered opp og ned stiene som bar alt fra å bygge forsyninger til slitne (og late) trekker.

Vi huffet og pustet opp den endelige strekningen av steinkut trapper, og følte virkelig forbrenningen i beina, da 6 nepali -portører passerte oss med et mobiltelefontårn som veide nesten 500 kg! De fikk den enorme produsenten festet til bambus og strammet over skuldrene. Bare 4 kunne bære det samtidig, slik at de andre 2 var på en pause med kablene.De fleste av dem var skofrie, men de klatret nedover den forrædersk bratte klippen med smidigheten til fjellgeiter. Våre sukk og klager ga fra seg seg da gruppen på 5 fot høye smilende menn gikk forbi oss. Vi skulle se hundrevis av disse portørene på turen. Disse mennene, med den vanskeligste jobben i verden, tverrgående Nepals mange forræderske landskap for å levere dyrebare varer til en verden som ellers er avskåret fra omverdenen. Mange portører vi så hadde et forbløffende antall ryggsekker eller esker, men ingen hadde en så tung belastning som disse 6 mennene.

Vakre fosser som krasjer nedover fjellsiden. Annapurna Circuit, Nepal

Esler som sauntering over en bro, Annapurna Circuit, Nepal
Trekking Annapurna -kretsen, nærmer Tal Village, Nepal

Da vi endelig kom oss til toppen av den bratte bakken, gjorde synet av Tal Village det hele verdt. Den lille samlingen av hjem og gjestehus i tibetansk stil opptar en betydelig slette ved foten av noen av de høyeste fjellene på jorden. En så enorm, flat, stor åpen plass virket nesten malplassert blant de formidable behemoths fra Annapurna -serien som ruvet over oss. Fjellene i Manaslu, Annapurna 2 og Lamjung Himal påla seg aggressivt på bakgrunn av en umulig blå himmel. Gjestehuset vårt her var ved foten av et av hundrevis av fossefall som vi så langt hadde sett, og vi sovnet til lyden av vann som krasjet inn i steinene ved foten av sengene våre.

Ankommer Tal Village, Annapurna Circuit, Nepal

Fosser bak gjestehuset vårt, Tal Village, Annapurna Circuit, Nepal
I løpet av de neste dagene begynte vi virkelig å legge merke til en endring i temperatur og landskap. Nettene ble kjøligere, maten var mindre smakfull, fjellutsikten var mye mer fantastisk, og vegetasjonen tynnet sakte ut. Vi passerte mange ville marihuana -planter, deres subtile aromaer fylte luften med duften av videregående minner.

Rett i landsbyene vokste plantene som … vel … ugress og stakk rett ut av stien på noen punkter. Vi hadde ikke noe annet valg enn å hengi seg til den Himalaya gledelige anlegget, og overraskende var det ikke ille! Eller kanskje det virket bra fordi det har gått så lenge med tanke på at jeg prøvde det. Uansett, mens vi klatret høyere, åpnet utsikten over snødekte topper sakte opp og rundt dag 5 dominerte de himmelen fullstendig.

Vi klatret opp steinete tilbakeslag, forbi flokker av sauer, over vår 7. hengebro og inn i landsbyen Chame på 2710 meter over havet. Vi møtte et par mye flere kanadiere, Jordan & Susie, og to engelske jenter, og ble alle tvunget til å kjøpe varmere klær da kvikksølvet falt til 5 under null før solen til og med gikk. Vi fylte på noen Yak ullhansker og nye fleeces før vi satte kursen morgenen etter.

Marihuana vokser i naturen, Annapurna Circuit, Nepal
Ganske blomster på Annapurna Trek, Nepal

Vårt første blikk av snødekte fjell, Annapurna Circuit, Nepal
Veldig søt nepalesisk gutt, Annapurna Circuit, Nepal

Geiter på veien på Annapurna -kretsen, Nepal
Det var dag 6 at vi først begynte å føle effekten av høyden. Den tynne tørre luften sprukket halsen og ga meg en mindre hoste, men Dariece fant seg selv som svimmel og litt ut av den. Vi var på rundt 3000 meter, rett før vi krysset enda et bilde beste hengebro når Dariece trengte å hvile. Hun opptrådte merkelig og veldig kort pusten, så vi begge startet Diamox -pillene våre.

Diamox er en høydemedisin, i pilleform, som hjelper til med å kvitte kroppen av skadelig karbon eller base, at kroppen lagrer i blodet når du får høyde. Det gjør dette ved å få deg til å tisse ut giftstoffene. Så selv om vi følte oss mye bedre etter å ha startet vår daglige dosering, måtte vi også stoppe mye for å lette oss selv, noe som ikke er så ille når du har så spektakulære synspunkter.

Vi kom over en bakke og ble belønnet med en av de beste severdighetene i hele turen. Det var generelt bare et gigantisk, 1500 meter høyt glatt fjellflate som strakte seg i kilometer. Lokalbefolkningen kaller det “hellig rock” og hevder at avdødes ånd må stige opp den glatte skråningen før de går inn i livet etter livet. Det er ikke rart at denne berget var grunnlaget for slike myter; Det er ren størrelse og appell kan inspirere ens sinn til å trylle altslags historier. Da vi gikk langs stien, fant vi det vanskelig å holde øynene av den, til og med snuble på steiner og trerøtter i vår distraksjon.

Annapurna Circuit, Nepal
Sacred Rock, Annapurna Circuit, Nepal

Vi fortsatte utrettelig i tillegg og med hellig stein bak oss, nådde vi en gaffel i veien. Vi visste fra kartene våre at en måte var en enkel rute for å senke Pisang, og en mye mer utfordrende og mye mer pittoresk vei til øvre Pisang. Oppladet valgte vi øvre Pisang, og da vi nærmet oss den lille fjellbyen, visste vi at vi tok det ideelle valget.

De lille gjørme -mursteinene klamret seg fast til siden av stupet, og så stolt ned på dalen nedenfor. Gjerder laget av tregrener holdt landsbyboerne husdyr i nærheten av sine fengslende små hjem, hver og en med sin tre-ild skorstein som bølget en liten røykpust i himmelen. Barn lo og lekte, viftet mens vi passerte dem på vei til toppen av landsbyen der gjestehusene var. Rommet var veldig grunnleggende med en madrass så tynn som Chapatti, men det skrøt av noen forbløffende utsikt over fjellene.

En kombinasjon av høyde og utmattelse etterlot meg ubevegelig i sengen i et par timer. Dariece tok en beslutning om å sjekke ut et kloster på toppen av bakken og fant seg selv på en nattetidsseremoni. Dusinvis av munker sang bønner mens de sirklet rundt det oppsiktsvekkende tempelet høyt i fjell, akkurat som de har gjort i tusenvis eller år. Dariece satt med dem og drakk varm te mens jeg bare kom ut av sengen i pensjonatet vårt, uvitende om de fantastiske opplevelsene hun hadde over meg. Da hun kom tilbake, nippet vi mye mer te og varmet opp av brannen. Dariece fortalte meg og noen andre vandrere om hennes opplevelser på klosteret da vi likte solen satt over snøen som ble teppet Annapurna 2, og vendte de pulveriserte toppene fra hvitt, til gult, til oransje, til blå.

Landsbyen på Upper Pisang, Annapurna Circuit, Nepal
Dagen etter våknet vi klokka 06:30 og hadde vanskelig for å forlate den relative varmen i soveposene våre, for å komme inn på -5 graders vær på løypa. Vi passerte en rolig turkis isbre -sjø som dukket opp i dalbunnen rundt 200 meter under oss. Selve dalen hadde en Marioland -følelse som minner om Tyrkias Cappadoccia.

Vi hadde knapt tid til å varme opp når et sett med tibetanske bønnehjul ønsket oss velkommen ved foten av en enorm bakke. Rocky Switchbacks skåret seg oppover den rene klippeflaten til over 300 meter over oss. Vi snurret hjulene, sa bønnene våre og startet den utmattende turen oppover. Overraskende holdt beina våre fint, tilsynelatende betinget fra en uke med rett trekking. Vi kom oss til toppen der vi ble møtt av et enormt Gompa (tibetansk tempel) som stolt så ned på banen vi nettopp hadde erobret.

Utsikten her var de beste ennå, Himalayaene virket festet for himmelen i hver retning, så høyt at de så ut til å være andre verdslige. For å sette det i perspektiv for nordamerikanere, ville den høyeste av Rocky Mountains, på 4300 meter, være absolutt dverget av 8400 meter høye goliat i Nepal. Deres tilstedeværelse befaler himmelen med en slik kraft at til og med solen kaster seg bak sine taggete topper innen 4:00 på ettermiddagen.

Noen ganger kan du se enorme snøstormer brytes ut i nærheten av toppmøtene sine, og sende streker av bitter kald is og snø høyt inn i atmosfæren. På dette tidspunktet i turen hadde vi nådd 3500 meter, luften hadde blitt tørrere og tynnere med hver meter oppnådd i høyden. I skyggen føltes det som om vinterens døde, men som så nær solen, brente intensiteten huden mens vi klatret høyere.