Ilha de Mocambique & Cuemba – De siste dagene av Mosambik

Nick og jeg var oppe tidlig neste morgen (selvfølgelig) og var på vei til Mozambique Island. Det var en veldig lang, veldig humpete tur på baksiden av en buss som spilte Kung Fu -filmer på et ørepiercingnivå.

Øya er faktisk festet til fastlandet av en lang bro, så vi trengte ikke å gå ombord på noen altfor fulle båter denne gangen. Mozambique Island (eller Ilha de Mocambique som portugiserne vil si) ser ut som det ikke har endret seg med tanke på at den portugisiske okkupasjonen tilbake i 1507 da den ble brukt som marinebase og en handelsstasjon.

Det var en vakker øy med smuldrende hvite vasket bygninger, noen med original oransje og rød maling, bygninger bygget mellom 1500- og 1800 -tallet, og smale smug med lokalbefolkningen som gikk rundt sine daglige ting. Øya var veldig stille og vi gledet oss over å slynge seg gjennom byen i noen dager.

Backpackerne vi bodde på var flott, og den var der, de første minuttene av ankomst, at jeg hadde den mest episke luren som var kjent for mennesket. Jeg doserte inn og ut av søvn på den brutale bussturen, men så snart vi la ned ryggsekkene, var jeg i sengen og ute som et lys. Det var en av de dypeste, beste lurene noensinne. Nick var ute og skulle utforske byen mens jeg sov som en stein i 2,5 timer. Jeg reiste meg da til middag, og var i dvale to timer etter det og sov gjennom natten! Jeg trenger å ha trengt det.

Transportmåte, Mosambik Island
Vakker promenade på Mozambique Island

Vaskerom på Mozambique Island
Portugisisk kirke, Mozambique Island

Dagen etter, etter å ha vært veldig godt uthvilt, satte vi oss ut for å utforske øya. Vi gikk og gikk og gledet oss over å rusle gjennom banene. Vi møtte en australsk kvinne og et nederlandsk par og spiste en god middag og noen øl med dem en natt. Som det skulle vise seg, var de de eneste andre turistene vi så hele tiden.

Det var også en landsby i den ene enden av øya, og vi tok en beslutning om å sjekke den ut. Alle lokalbefolkningen stirret på oss, men var imøtekommende samtidig. Vi satte oss ned, fikk noen kokosnøtter og hadde en gruppe mennesker som likte oss da vi drakk melkeprisen og delte resten med noen barn. Det var også en brød som laget fabrikk i landsbyen, og vi var innom for å se noen menn koke opp de deilig friske bollene.

Nick spiller litt fooseball med lokale gutter, Mozambique Island
Fort Sao Sebastian, Mozambique Island

Et gammelt sykehus, Mozambique Island

Dariece på Mozambique Island
Etter 3 veldig morsomme, veldig sparket tilbake dager på øya, tok vi oss tilbake til Nampula, vår siste stopp på vår mozambikanske tur før vi dro til Malawi. Vi tok et tog fra Nampula til grensebyen Cuemba, som dro klokka 03:30!

Vi vil absolutt ikke gå glipp av å være oppe klokka 03:30 nesten annenhver dag, det er helt sikkert. Togturen var flott. Vi var i veldig urolige seter for en del av veien i en veldig overfylt bil. Tilletter fra 1./2. klasse var alle booket opp, så vi satt fast med 3. klasse. Imidlertid hadde Henrik gjort denne reisedagene før og skrev for å fortelle oss om restaurantbilen vi c

kan holde seg i i stedet. Så vi dro dit da setene ble tilgjengelige, gledet seg i sprites og litt lunsj og hadde mye bedre seter enn i 3. klasse. Naturen underveis var fantastisk. Små landsbyer ble satt under ruvende fjell, og lokale mennesker ville komme opp til togvinduene ved hvert stopp å selge varene sine.

Lokale barn som liker sukkerrør på togreisen fra Nampula til Cuemba
Lyse, friske gulrøtter til salgs på togreisen fra Nampula til Cuemba, Mosambik

Landsbyboere som selger varene sine på togreisen fra Nampula til Cuemba, Mosambik
Et travelt togstopp på vei fra Nampula til Cuemba, Mosambik

Village satt under et ruvende fjell – vakker natur på reisen fra Nampula til Cuemba, Mosambik
Vi endte opp med å møte to menn fra Malawi, og de ga oss litt tiltrengt informasjon om å krysse grensen. Vi tilbrakte en natt i den lille, typisk støvete afrikanske byen Cuemba, spiste middag med en spansk kvinne og dro rundt 05:30 neste morgen for å komme oss til 14. land sjekket ut denne turen, Malawi.

Mosambik overgikk langt forventningene våre. Folket var så vennlige og imøtekommende, maten var deilig (spesielt den ferske sjømaten), arkitekturen var oppsiktsvekkende og hadde en flott gammel portugisisk følelse av det, og som vi sa før: strendene var de beste vi noensinne har sett. På grunn av alle de fantastiske tingene Mosambik hadde å tilby, de episke reisene vi tok for å komme til hvert mål og de fantastiske nye vennene vi møtte, har Mosambik nå toppet listen vår som et av våre høyt elskede land … så langt.

Liker du dette innlegget? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geiter på veien er en Amazon -tilknyttet og også et tilknyttet selskap for noen andre forhandlere. Dette indikerer at vi tjener provisjoner hvis du klikker på lenker på bloggen vår og kjøper fra disse forhandlerne.